Oa4s
Temra and David in 4 parts
21.5.–5.6.2016
EN | FI

Exhibition organized by Attilia Fattori Franchini

> Announcement by Oa4s

During the third week of May 2016 at Sorbus in Helsinki, Oa4s will perform its installation-play Temra and David in 4 parts. This will be a re-staging and furthering of TEMRA and DAVID in Three Parts, previously performed in September of 2015 at Seventeen gallery in London. The exhibition at Sorbus is organized by curator Attilia Fattori Franchini.

For this, the artists wrote a four-act script of dialogue and actions, involving a number of modest materials – i.e., a rope, bells, shelled peanuts, a spittoon, soil etc. The story of the play broadly abstracts the events and procession of a Spanish bullfight, and through poetics addresses the themes of ritual and sacrifice found both in bullfighting and in art making. Elements of the script, in style and form, draw on the tenets of Antonin Artaud’s Theater of Cruelty, which scripts impossible performances, challenges the insufficiency of representation, and calls for theatre as means of immersion in some immanent real.

During the time generally designated for installing the exhibition, the play will be performed without any audience present. Through scripted actions, the performance will leave some 15 small sculptural moments throughout the gallery space. The viewership will take place after the play has finished, giving visitors to the exhibition access to only the material remains of the performance and copies of the printed script, allowing them to retrace the sequence of events which semi-systematically generated the sculptural installation before them.

* * *

Primer Tercio

[It is midday. TEMRA has one hand tied behind her back. And a towel in the other. DAVID enters the room with his hair wet and a bag of in-shell peanuts. All the spit they produce during the performance must be spit into the spittoon; no swallowing.]

DAVID: Can I untie you?
TEMRA: I don’t know if you should
DAVID: It’s fine
TEMRA: Ok I’ll dry your hair

> Full script

* * *

Oa4s (On all fours) is a working group active since 2013. Recent and upcoming solo presentations include: The fencer and the beekeeper: a treatise of the mechanics of engagement of two discrete objects in space and the miracle of collaboration outside time, 1857, Oslo, Norway; Laugh now Laugh later, Lock Up International, Los Angeles, USA; True butterfly, Chin’s Push, Los Angeles, USA; Special Features, Lodos, Mexico City, Mexico; Stillborn, Parallel Oaxaca, Oaxaca City, Mexico.

Attilia Fattori Franchini is an independent curator and writer based in London. She is Associate Director of Seventeen, London, co-founder of the online platforms bubblebyte.org and Opening Times and writes essays, reviews and criticism for publications such as Kaleidoscopeand Flash Art International. She was part of the curatorial team of Material Art Fair, Mexico, 2016 and curated public interventions for Bold Tendencies, London, 2015. She is currently working on a series of online commissions for Kiasma, Museum of Contemporary Art in Helsinki, launching in 2017 as part of the ARS17 exhibition.

 
FI

Oa4s – Temra and David in 4 parts

Attilia Fattori Franchinin järjestämä näyttely

> Oa4s:n nauhoittama kuulutus

Toukokuun kolmannella viikolla Oa4s esittää Sorbuksessa installaationäytelmän Temra and David in 4 parts. Teos on jatkokehitetty uusintaesitys teoksesta TEMRA and DAVID in Three Parts, joka esitettiin lontoolaisessa Seventeen-galleriassa viime syyskuussa. Sorbuksessa nähtävän näyttelyn on järjestänyt kuraattori Attilia Fattori Franchini.

Teoksen uusimpaan versioon Oa4s on kirjoittanut neliosaisen dialogia ja toimintaa sisältävän käsikirjoituksen, joka sisältää yksinkertaisia materiaaleja kuten köyttä, tiukuja, kuorellisia maapähkinöitä, sylkykupin ja multaa. Näytelmän tarina abstrahoi espanjalaisen härkätaistelutapahtuman kulkua ja käsittelee runollisuuden kautta rituaalin ja uhraamisen teemoja, jotka esiintyvät sekä härkätaistelussa että taiteen tekemisessä. Käsikirjoituksen elementit, tyyli ja muoto lainaavat dogmeja Antonin Artaudin Julmuuden teatterista, joka mahdottomien esitysten keinoin haastaa representaation riittämättömyyden ja peräänkuuluttaa kokonaisvaltaista läsnäoloa vaativaa teatteria.

Näytelmä esitetään ilman yleisöä näyttelyn ripustukseen varattuna aikana. Käsikirjoitetun toiminnan tuloksena esityksestä jää näyttelytilaan viitisentoista pientä veistoksellista hetkeä. Yleisö näkee teoksen vasta esityksen jälkeen ja voi seurata näytelmää siitä jääneiden tähteiden ja tulostetun käsikirjoituksen perusteella. Näin voidaan jäljittää tapahtumasarja, joka puolisystemaattisesti synnytti veistoksellisen installaation.

* * *

Primer Tercio

[It is midday. TEMRA has one hand tied behind her back. And a towel in the other. DAVID enters the room with his hair wet and a bag of in-shell peanuts. All the spit they produce during the performance must be spit into the spittoon; no swallowing.]

DAVID: Can I untie you?
TEMRA: I don’t know if you should
DAVID: It’s fine
TEMRA: Ok I’ll dry your hair

> Koko käsikirjoitus

* * *

Oa4s (On all fours [Kontallaan]) on vuodesta 2013 toiminut työryhmä. Ryhmän aiempia ja tulevia soolonäyttelyitä: The fencer and the beekeeper: a treatise of the mechanics of engagement of two discrete objects in space and the miracle of collaboration outside time, 1857, Oslo, Norja; Laugh now Laugh later, Lock Up International, Los Angeles, USA; True butterfly, Chin’s Push, Los Angeles, USA; Special Features, Lodos, Mexico City, Mexico; Stillborn, Parallel Oaxaca, Oaxaca City, Mexico.

Attilia Fattori Franchini  on lontoolainen itsenäinen kuraattori ja kirjoittaja. Hän on lontoolaisen Seventeen-gallerian apulaisjohtaja,bubblebyte.org sekä Opening Times -verkkoalustojen perustaja ja kirjoittaa esseitä, arvosteluja sekä kritiikkejä julkaisuihin kuten Kaleidoscope ja Flash Art International. Hän oli osa 2016 vuoden Material Art Fairin kuraattoriryhmää Meksikossa ja vuonna 2015 hän kuratoi julkisten interventioiden osuuden Bold Tendenciesiin Lontoossa. Tällä hetkellä hän työskentelee Kiasman vuoden 2017 ARS17-näyttelyn osaksi tilatun online-teossarjan parissa.