Heta Bilaletdin
Dollarihymni
23.4.–3.5.2015
FI | EN

Huhtikuun lopulla Sorbuksessa aukeaa Heta Bilaletdinin debyyttinäyttely “Dollarihymni”. Dollarihymni on irrationaalinen hyökkäys rahan valtaa kohtaan, käänteinen rahaloitsu, rituaali tai pyhäinhäväistys. Näyttelyn keskeisenä elementtinä toimii taiteilijan kuvaama video, jolla lapset tuhoavat seteleitä.

Heta Bilaletdin (s.1986) on valmistunut animaatioelokuvaohjaajaksi Turun Taideakatemiasta vuonna 2011. Lyhytelokuvien lisäksi Bilaletdin on tehnyt nykysarjakuvaa, kokeellista musiikkia, animaatioprojisointeja konsertteihin sekä työskennellyt kuvittajana ja äänisuunnittelijana.

Haastattelimme Heta Bilaletdiniä näyttelyn teemoista sähköpostitse huhtikuussa  2015.

SORBUS: Mikä on Dollarihymni?

HETA BILALETDIN: Dollarihymni on lyhyistä episodeista koostuva kollaasimainen videoteos, jossa lapset häpäisevät rahaa erilaisin tavoin. Ääniraidalla on mm. rahan kilinästä ja luottokortin narskeesta sämplättyä iloista muzakkia. Näyttely on irrationaalinen hyökkäys, unta ja pilailua. Ehkä kyse on jonkinlaisesta rituaalisesta teosta: videolla raha on toistuvasti lelun tai satunnaisen roskan asemassa, vailla arvoa. Voi olla vapauttavaa katsoa seteleitä vailla kimallusta ja käyttötarkoitusta. Rahaa kohtaan tuntemaamme kunnioitusta tulee raaputtaa ja vavisuttaa!

S: Miksi päätit valita lapset videosi pääosaan?

HB: Lapsi edustaa tulevaisuutta – joka on uhattuna, kun asetamme taloudellisen hyödyn elinympäristömme hyvinvoinnin yläpuolelle. On kyse karnevaalista: valta on annettu vallattomiin käsiin ja syrjäytetty järjestys joutuu pilkan kohteeksi. Toisaalta samanaikaisesti lapsi on myös loistava täydellisen tuhlaajan vertauskuva: edesvastuuton, ajattelemattomuuttaan viaton, ahne ja utelias.

S: Miten lapset suhtautuivat rahan tuhoamiseen?

HB: Ehkä he pitivät minua vähän kahjona. Koetin selittää selkokielellä, miksi tahdon tehdä tämän. Isommat lapset tietysti innostuivat moisesta hävyttömästä touhusta. Pienin, 4-vuotias, tuntui aluksi pelkäävän, että kyse on jostakin liian omituisesta ja “tuhmasta.” Loppujen lopuksi tuhoaminen taisi olla heistä aika jännittävää ja hauskaa. Maagisia hymyjä tallentui videolle.

S: Näyttelyn ja videoteoksesi nimi Dollarihymni voidaan sanana tulkita rahan ylistysvirreksi. Voitko kertoa jotain näyttelyn nimen taustoista?

HB: Näyttelyn nimi on parodiaa. Hymni on juhlallista musiikkia, johon liittyy voimallisia tunteita, kuten pyhyyttä hipovaa iloa tai jylhää kaihomielisyyttä. Dollarihymni on pilkkalaulu, joka ilmaisee suurta riemua ja helpotuksen tunnetta rahan menettäessä sakraalin asemansa.  

Suhteemme rahaan on monitasoinen, suorastaan kakofoninen. Talous ei palvele ihmisiä, ihmiset palvelevat taloutta. Kapitalismi on vaivihkaa tunkeutunut omimpaamme – sisäiseen kokemukseen ja identiteetin rakentumiseen asti.

Ylellinen elämä on samanaikaisesti shokeeraavaa ja houkuttelevaa. Suuri osa suomalaisista on huolissaan luonnon tuhoutumisesta. Silti kulutuskriittinen subjekti elää vain marginaalissa, ja valtaväestö kokisi kulutustasonsa laskiessa turvattomuutta. “Ajatteleva ihminen” ihailee askeesia ideologian tasolla, mutta todellinen köyhyys on rankkaa ja häpeällistä. Köyhän elämässä akuutti hengissäselviäminen valtaa suuren osan ajattelukapasiteetista, eikä merkityksellisille asioille jää tarpeeksi tilaa. Vain harvat kykenevät elämään ilman rahaa tulematta onnettomiksi. Hyvän nollabudjettielämän eläminen vaatii loputonta kekseliäisyyttä ja todella vahvaa omanarvontuntoa. Minkä arvoinen olet yhteiskunnan silmissä, jos et ansaitse mitään? Arvo on vähemmän kuin nolla – sinä olet kuluerä, miinusmerkkinen.

Nykyhetken asenteellisessa ja poliittisessa ilmapiirissä alkaa väistämättä epäillä järkiperäisen kritiikin mahdollisuuksia. Syntyy primitiivireaktio: Vihaan rahaa! Toivoisin vahvempaa vastahakoisuuden ilmapiiriä. Tarvitsemme kipeästi uudenlaisia arvojärjestelmiä!

S: Miksi luulet Taiteen edistämiskeskuksen halunneen antaa rahaa tuhottavaksesi?

HB: Ilmeisesti onnistuin vakuuttamaan heidät siitä, että aihe on tärkeä.

S: Miten tämä teos suhteutuu muuhun taiteelliseen tuotantoosi? 

HB: Dollarihymni on ensimmäinen videoteokseni. Se on myös ehkä yhteiskunnallisin työni tähän mennessä. Työskentelyvälineitäni ovat kuva ja ääni aika monipuolisesti: Olen tehnyt animaatiota, piirroksia, kollaaseja, äänimaisemia ja musiikkia. En tunne tarvetta profiloitua tiettyyn tekniikkaan, valitsen työskentelytavan teoskohtaisesti.  Tällä hetkellä piirrän kaaosta käsittelevää sarjakuva-albumia. Musiikin tekeminen eroaa visuaalisista projekteista, jotka vaativat paljon ajattelemista. Soittaminen katkaisee kelailun, kitaran tai samplerin rääkkääminen on luonteeltaan analyyttisen sijaan intuitiivista tai meditaation kaltaista. Kuvataiteilijana koen olevani vasta urani alussa – tämä on ensimmäinen yksityisnäyttely.

 
EN

Heta Bilaletdin – Dollarihymni

Dollarihymni (“Dollar Anthem”), the debut solo-exhibition of Heta Bilaletdin, opens in Sorbus at the end of April. In her exhibition Bilaletdin questions the values we associate with money and approaches the theme with a carnivalesque vision. Dollarihymni is an irrational attack towards the power of money, a reverse money spell, a ritual or sacrilege. A central element of the exhibition is a video in which children destroy banknotes.

Heta Bilaletdin (b. 1986) graduated from Turku Arts Academy as an animated movie director in 2011. Besides making short films Bilaletdin has made contemporary comics, experimental music, animation projections for live concerts and worked as illustrator and sound designer.